Skip to main content

ISLA Santarém 5844

Tourist Itineraries

Tourism Management
  • ApresentaçãoPresentation
    .
  • ProgramaProgramme
    1. Tourist itineraries 1.1 Concepts and components 1.2 Types of tourist routes 1.3 Classification of tourist routes 1.4 Contribution of tourist routes to the enhancement of territories   2. The resources involved in designing tourist routes 2.1 Tourist resources, services and equipment 2.2 Financial resources 2.3 Technical and material resources 2.4 Human resources                 3. Drawing up tourist itineraries 3.1 Methodology of 5 phases and 10 stages 3.2 Preparation phase 3.3 Construction phase 3.4 Marketing phase 3.5 Implementation phase 3.6 Evaluation phase   4. The tourist guide 4.1 Concept and contextualisation of the profession 4.2 Professional profile 4.3. The role of the tourist guide in enhancing tourist itineraries   5. Walking tourism 5.1 Concept of walking tourism 5.2 Walking routes and the development of the walking itineraires 6. Technology applied to the management of tourist itineraries
  • ObjectivosObjectives
    O1. Understand the concept of a tourist itinerary, identifying the essential elements that make it up; O2. Identify the resources needed to design quality tourist itineraries; O3. Master the methodology for designing tourist itineraries, from preparation to evaluation; O4. Define the concept of tourist guide and contextualise the profession within the tourism sector; O5. Understand the concept of pedestrian tourism and its importance in the context of walking tourism. O6. Analyse how technology can be strategically applied in the management of tourist itineraries.
  • BibliografiaBibliography
    Abranja, N., Alcântara, A., Braga, C., Marques, A., & Nunes, R. (2018). Gestão de Agências de Viagens e Turismo. Lisboa: Lidel. Carvalho, P. (2021). Walking & Cycling. Uma Nova Geografia do Turismo. Imprensa da Universidade de Coimbra. Ferreira, L., Pinto, J. (2009). Itinerários Turísticos e Imaginário Turístico nos Países de Língua Portuguesa. Centro de Investigação Interdisciplinar e de Intervenção Comunitária ISCET. Gomez, J., Quijano, C. (1991). Rutas e Itinerarios Tuisticos en España. Madrid: Editorial Sintesis. Reis, P. & Lavareda, A. (2024). Gestão de Itinerários Turísticos. Lisboa: Lidel. Salvado, J., Marques, J., & Remelgado, P. (2017). Dinâmicas Culturais nas Rotas dos Vinhos como forma de criação de valor na experiência turística. Revista Turismo & Desenvolvimento| n. o, 27(28), 1043-1060. UNWTO. (2015). Cultural Routes and Itineraries. Affiliate Members Global Report, 12, 145.
  • MetodologiaMethodology
    Face-to-face: 1. theoretical-practical teaching: Presentation of concepts and discussion of programme contents. 2. Laboratory practice: Preparation of tourist itineraries in partnership with tourist companies, solving specific problems in the market; Technical visits for students to directly observe the tourist itinerary sector; Field research in tourist information sources; Critical analysis of case studies related to the various types of tourist itineraries; Classroom debates. 3. Simulated practice: Scenarios and activities that allow students to explore real-world situations related to itineraries, applying the fundamental concepts exposed and developing practical skills. Autonomous: 4. Consolidation of the content taught through researching information on the different topics covered and developing additional work related to solving concrete problems and group dynamics.
  • LínguaLanguage
    Português
  • TipoType
    Semestral
  • ECTS
    5
  • NaturezaNature
    Mandatory
  • EstágioInternship
    Não
  • AvaliaçãoEvaluation

    Descrição dos instrumentos de avaliação (individuais e de grupo) ¿ testes, trabalhos práticos, relatórios, projetos... respetivas datas de entrega/apresentação... e ponderação na nota final.

    Exemplo:

    Descrição

    Data limite

    Ponderação

    Teste escrito 07/01/2026 35%
    Trabalho (relatório + visita guiada) 3 e 10 dezembro 50% (30%+20%)
    Trabalho em aula   15%

     

    Adicionalmente poderão ser incluídas informações gerais, como por exemplo, referência ao tipo de acompanhamento a prestar ao estudante na realização dos trabalhos; referências bibliográficas e websites úteis; indicações para a redação de trabalho escrito...