ISLA Santarém 22675
Systems Administration
-
ApresentaçãoPresentationThis course provides a broad and comprehensive overview of systems administration, enabling students to understand how the components of an IT infrastructure should be organized in different organizational environments. It also provides an understanding of the architectures and compromises involved in designing and managing an IT infrastructure solution in an organizational environment.
-
ProgramaProgramme1. Introduction to systems administration: Objectives of systems administration. Sources of information for system administrators. Filtering relevant information. 2. Installation of operating systems: Linux and Windows. 3. User account management: Ethical principles. Identification/Authorization Policies 4. Storage Virtualization: The Linux block virtualization system. Network Storage Virtualization. Virtual disk services. 5. Maintenance of network services: Principles. DHCP, DNS, SMTP, IMAP, POP, HTTP, HTTPS 6. Management of backup policies. 7. Monitoring and systems management: Principles. Software available. Examples.
-
ObjectivosObjectivesObjectives: O1. Introduce Systems Administration issues. O2. Explain how the components of a computer infrastructure are organized in different organizational environments. Competences: C1. Relate theoretical concepts with the installation and practical maintenance of some computational services considered essential in a computer network. C2. Install and configure IT infrastructures, including servers, data storage, network, security devices and clients.
-
BibliografiaBibliographyCalcatinge, A., & Balog, J. (2021). Mastering Linux Administration: A comprehensive guide to installing, configuring, and maintaining Linux systems in the modern data center. Packt. Davis, J. (2022).Modern System Administration. O'Reilly Media, Inc. Kurose, James F. & Ross, Keith (2021). Computer Networking: A Top-Down Approach. PEARSON EDUCATION Radcliffe, P. (2024).Windows Server 2025 Administration Fundamentals : A Complete Guide to Hybrid Infrastructure Management and Certification.Kindle Edition
-
MetodologiaMethodologyIn person: 1. Expository method: presentation of each of the content topics. Complemented with an interrogative method through exercises to consolidate the knowledge acquired (proposed exercises to solve and submit on Moodle). 2. Laboratory practice: based on the Problem Based Learning methodology (PBL) aiming to find solutions to problems identified by students or proposed by the teacher. Autonomous: 3. Guided research proposed by the professor. The teacher gives feedback on the exercises proposed in synchronous distance classes and on the development of the problem addressed in laboratory practice (Tutorial Guidance – OT) through the teaching/learning support platform Moodle.
-
LínguaLanguagePortuguês
-
TipoTypeSemestral
-
ECTS4
-
NaturezaNatureMandatory
-
EstágioInternshipNão
-
AvaliaçãoEvaluation
Avaliação curricular (continua)
A1. Trabalho prático (grupo).
A2. Teste final teórico-prático (individual).
A classificação final é calculada através da fórmula Classificação Final = A1*0,6+A2*0,4.
O estudante é aprovado se obtiver classificação igual ou superior a 9,5 valores.
Avaliação Final e/ou de Recurso/Especial.
Hipótese 1:
- A1. Trabalho prático (grupo). O estudante participou no trabalho de grupo o qual obteve classificação positiva e obteve classificação positiva na componente individual: mantém a classificação que será considerada em qualquer das épocas (Avaliação Final,
Recurso/Especial)
- A2. Teste final teórico/prático (individual). O estudante realiza este Teste em qualquer das épocas em que se submeta a avaliação.
A classificação final é calculada através da formula prevista na avaliação Curricular (contínua).
Hipótese 2:
- A1. Trabalho prático (grupo). O estudante não participou no trabalho de grupo, ou participando obteve classificação negativa no trabalho ou na componente de avaliação individual.
Nestas circunstâncias estas componentes da avaliação não poderão ser utilizadas na Avaliação Final, Avaliação em Época de
Recurso/Especial (A): O estudante realiza o exame teórico-prático (A=100%) e é aprovado se obtiver uma classificação igual ou superior a 9,5 valores em 20.


