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ISLA Santarém 24132

Statistical Techniques and Market Research

International Business Management
  • ApresentaçãoPresentation
    A discipline in the field of marketing, fundamental for understanding the markets in which companies operate, and as support for decision-making.
  • ProgramaProgramme
           1. Introduction to Market Research        2. Problem Definition and Research Approach        3. Research Designs        4. Exploratory Research        5. Descriptive Research        6. Causal Research        7. Measurement and Scales        8. Questionnaire Design        9. Sampling       10. Fieldwork        11. Data Processing and Analysis        12. Report Preparation and Presentation
  • ObjectivosObjectives
    To highlight the importance of market research for management decision-making. To identify the various stages of the market research process and distinguish the main research designs. To collect, evaluate, and analyse secondary data from different sources, and apply some qualitative research methods. To apply the rules of questionnaire design and determine the mode of administration according to the specific circumstances of the study in question. To identify the different stages of the sampling process and the various sampling techniques. To apply statistical data analysis techniques using dedicated software. To understand the key aspects to be considered in the preparation and presentation of market research reports
  • BibliografiaBibliography
    Aaker, D. A, Kumar, V., Leone, R., & Day, G. S. (2012). Marketing Research (11th Edition), Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc. Lopes, J. L. P. (2011). Fundamental dos Estudos de Mercado – Teoria e Prática (2.ª Edição). Edições Sílabo. Malhotra, Naresh K. (2019), Pesquisa de Marketing: Uma Orientação Aplicada: 7.ª ed., Porto Alegre: Bookman Editora. Maroco, J. (2020). Análise estatística: com utilização do SPSS. 2.ª Ed. Lisboa, Sílabo.
  • MetodologiaMethodology
    Active learning methodologies employing the most recent tools for market data collection and analysis. SPSS, Google forms, Microsoft forms, Power BI.
  • LínguaLanguage
    Português
  • TipoType
    Semestral
  • ECTS
    5
  • NaturezaNature
    Mandatory
  • EstágioInternship
    Não
  • AvaliaçãoEvaluation

    Descrição dos instrumentos de avaliação (individuais e de grupo) ¿ testes, trabalhos práticos, relatórios, projetos... respetivas datas de entrega/apresentação... e ponderação na nota final.

    Exemplo:

    Descrição

    Data limite

    Ponderação

    Teste de avaliação

    19-01-2026

    30%

    Portfolio

    15-12-2025

    40%

    Assiduidade e participação nas atividades da aula

     

    30%

     

    Adicionalmente poderão ser incluídas informações gerais, como por exemplo, referência ao tipo de acompanhamento a prestar ao estudante na realização dos trabalhos; referências bibliográficas e websites úteis; indicações para a redação de trabalho escrito...