ISLA Santarém 24132
Statistical Techniques and Market Research
International Business Management
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ApresentaçãoPresentationA discipline in the field of marketing, fundamental for understanding the markets in which companies operate, and as support for decision-making.
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ProgramaProgramme1. Introduction to Market Research 2. Problem Definition and Research Approach 3. Research Designs 4. Exploratory Research 5. Descriptive Research 6. Causal Research 7. Measurement and Scales 8. Questionnaire Design 9. Sampling 10. Fieldwork 11. Data Processing and Analysis 12. Report Preparation and Presentation
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ObjectivosObjectivesTo highlight the importance of market research for management decision-making. To identify the various stages of the market research process and distinguish the main research designs. To collect, evaluate, and analyse secondary data from different sources, and apply some qualitative research methods. To apply the rules of questionnaire design and determine the mode of administration according to the specific circumstances of the study in question. To identify the different stages of the sampling process and the various sampling techniques. To apply statistical data analysis techniques using dedicated software. To understand the key aspects to be considered in the preparation and presentation of market research reports
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BibliografiaBibliographyAaker, D. A, Kumar, V., Leone, R., & Day, G. S. (2012). Marketing Research (11th Edition), Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc. Lopes, J. L. P. (2011). Fundamental dos Estudos de Mercado – Teoria e Prática (2.ª Edição). Edições Sílabo. Malhotra, Naresh K. (2019), Pesquisa de Marketing: Uma Orientação Aplicada: 7.ª ed., Porto Alegre: Bookman Editora. Maroco, J. (2020). Análise estatística: com utilização do SPSS. 2.ª Ed. Lisboa, Sílabo.
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MetodologiaMethodologyActive learning methodologies employing the most recent tools for market data collection and analysis. SPSS, Google forms, Microsoft forms, Power BI.
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LínguaLanguagePortuguês
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TipoTypeSemestral
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ECTS5
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NaturezaNatureMandatory
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EstágioInternshipNão
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AvaliaçãoEvaluation
Descrição dos instrumentos de avaliação (individuais e de grupo) ¿ testes, trabalhos práticos, relatórios, projetos... respetivas datas de entrega/apresentação... e ponderação na nota final.
Exemplo:
Descrição
Data limite
Ponderação
Teste de avaliação
19-01-2026
30%
Portfolio
15-12-2025
40%
Assiduidade e participação nas atividades da aula
30%
Adicionalmente poderão ser incluídas informações gerais, como por exemplo, referência ao tipo de acompanhamento a prestar ao estudante na realização dos trabalhos; referências bibliográficas e websites úteis; indicações para a redação de trabalho escrito...


