Skip to main content

ISLA Santarém 7341

Software Engineering

Information Technology Management (ISLA Santarém)
  • ApresentaçãoPresentation
    The Software Engineering module aims to guarantee a framework for the management of Information Systems and its impact on the application component, where the methodology and requirements engineering component, such as the methodology and structuring of software tests, whether unitary or integration, are essential for the business success of companies.
  • ProgramaProgramme
    1. Software engineering and socio-technological systems 2. Software requirements 2.1 System requirements 2.2 Requirements engineering processes 2.3 System models 2.4 Critical system specification 2.5 Formal specification 3. Design 3.1 Architecture design 3.2 Application architecture 3.3 Object-oriented design 3.4 Real-time software design 3.5 User interface design 4. Software testing 5. Software protection engineering and risk management 6. Financial and technical evaluation of a project
  • ObjectivosObjectives
    O1. Present concepts related to Software Engineering. O2. Identify the processes, techniques, and results associated with requirements engineering. O3. Present software design and construction techniques and design processes. Competencies: C1. Use some of the main software development models. C2. Use techniques for planning software testing. C3. Identify security requirements in software development. C4. Model software systems that solve concrete problems.
  • BibliografiaBibliography
    Sethi, R. (2022). Software Engineering: Basic Principles and Best Practices. Cambridge University Press. Farley, D. (2022). Modern Software Engineering: Doing What Works to Build Better Software Faster. Addison-Wesley Professional. Tsui, F., Karam, O., & Bernal, B. (2022). Essentials of software engineering. Jones & Bartlett Learning. Foster, E., & Towle Jr, B. (2021). Software engineering: a methodical approach. Auerbach Publications.
  • MetodologiaMethodology
    Face-to-face: 1. Expository method: presentation of each of the content topics. 2. Practical application through exercises aimed at consolidating knowledge. 3. Laboratory practice: based on the Problem-Based Learning (PBL) methodology aimed at finding solutions to problems identified by students or proposed by the teacher. Autonomous: 4. Guided research proposed by the teacher. The teacher provides feedback on the development of the problem addressed in the laboratory practice in person and/or through the Moodle teaching/learning support platform.
  • LínguaLanguage
    Português
  • TipoType
    Semestral
  • ECTS
    3
  • NaturezaNature
    Mandatory
  • EstágioInternship
    Não
  • AvaliaçãoEvaluation

    Avaliação Curricular (contínua):

    A1. Portfólio de trabalhos/exercícios de aula.

    A2. Trabalho prático (relatório e projeto).

    A3. Teste final prático.

    A classificação final é calculada através da fórmula Classificação Final = 0,1*A1+0,4*A2+ 0,5* A3.

    O estudante é aprovado se obtiver classificação igual ou superior a 9,5 valores.

    Avaliação Final ou em Época de Recurso ou Época Especial (A):

    Hipótese 1:

    A1. Portfólio de trabalhos/exercícios de aula. O estudante realizou os exercícios e obteve classificação positiva: mantêm a nota que será considerada nestas épocas de avaliação.

    A2. Trabalho prático (grupo). O estudante participou no trabalho de grupo e obteve classificação positiva na componente individual:

    mantém a nota que será considerada nestas épocas de avaliação.

    A3. Teste teórico/prático (individual). O estudante realiza este Teste em qualquer das épocas em que se submeta a avaliação.

    A classificação final é calculada através da formula prevista na avaliação Curricular (contínua).

    Hipótese 2:

    O estudante não realizou trabalhos/exercícios de aula ou realizando obteve classificação negativa e/ou não participou no trabalho de grupo ou participando obteve classificação negativa na componente de avaliação individual.

    Avaliação Final, Avaliação em Época de Recurso/Especial (A): O estudante realiza o exame teórico-prático (A=100%) e é aprovado se obtiver uma classificação igual ou superior a 9,5 valores em 20.