ISLA Santarém 5244
Quality Management
-
ApresentaçãoPresentationThe Quality Management course presents the essential principles, models, and standards of quality, highlighting its role in the performance and sustainability of organizations. It addresses the main national and international benchmarks, quality management systems, and continuous improvement tools. Through a practical and case-oriented approach, students develop skills to understand, implement, and evaluate quality management systems in diverse organizational contexts.
-
ProgramaProgramme1. Introduction to quality 2. Historical approach to the concept of quality and its evolution 3. Portuguese system of quality / European system of quality 3.1 Certification of quality systems 3.2 Processes 3.3 Qualification of people 3.4 Standardization 4. Quality management systems (EN ISO 9000, 9001, 9004 and NP 4427) 4.1 Direct Processes 4.2 Processes associated 5. Total quality programs 5.1 The EFQM model 6. Quality evaluation 7. Tools / Techniques of quality 8. The quality and its relationship with sustainable development 8.1 The ethics of social responsibility and quality.
-
ObjectivosObjectivesO1. To present the concepts and techniques associated with quality management; O2. To provide the student with knowledge of the latest theoretical approaches and their practical applications to quality in the current context of complexity and uncertainty. O3. To show that the study of quality and its relationship with sustainability is essential for the performance of organizations. Skills and Competences: C1. Present the concepts associated with quality management; C2. Develop and implement a quality management system.
-
BibliografiaBibliographyAntónio, N. S., Teixeira, A., & Rosa, A. (2023). Gestão da Qualidade: De Deming ao Modelo de Excelência da EFQM (2.ª ed.). Lisboa: Sílabo. EFQM (2020). EFQM Excellence Model 2020. Brussels: EFQM. Goetsch, D., & Davis, S. (2020). Quality Management for Organizational Excellence: Introduction to Total Quality (9th ed.). Pearson. SO (2015/2018/2019). Conjunto de Normas ISO 9000, ISO 9001, ISO 9004 e ISO 19011. Caparica: Instituto Português da Qualidade.
-
MetodologiaMethodologyIn person: 1. Theoretical/practical classes: exposure of concepts and discussion of syllabus. 2. Case Studies: Resolution of case studies on the themes. Autonomous: 3. Consolidation of the content taught in class through research for additional information on the different topics covered and development of additional work.
-
LínguaLanguagePortuguês
-
TipoTypeSemestral
-
ECTS4
-
NaturezaNatureOptional
-
EstágioInternshipNão
-
AvaliaçãoEvaluation
Avaliação curricular (contínua):
A1.Trabalho prático (grupo).
A2.Teste final teórico-prático (individual).
A classificação final é calculada através da fórmula Classificação Final = 0,5*A1+0,5*A2.
O estudante é aprovado se obtiver classificação igual ou superior a 9,5 valores.
Avaliação Final e/ou de Recurso/Especial:
Hipótese 1:
- A1. Trabalho prático (grupo). O estudante participou no trabalho prático o qual obteve classificação positiva e obteve classificação positiva na componente individual: mantém a classificação que será considerada nas épocas subsequentes (Avaliação Final, Recurso/Especial)
- A2. Teste final teórico-prático (individual). O estudante realiza este Teste em qualquer das épocas em que se submeta a avaliação.
A classificação final é calculada através da formula prevista na avaliação Curricular (contínua).
Hipótese 2:
- A1. Trabalho prático (grupo). O estudante não participou no trabalho prático, ou participando obteve classificação negativa no trabalho ou na componente de avaliação individual.
Nestas circunstâncias esta componente da avaliação não poderá ser utilizada na Avaliação Final, Avaliação em Época de Recurso/Especial (A): O estudante realiza o exame teórico-prático abrangendo todos os conteúdos (A=100%) e é aprovado se obtiver uma classificação igual ou superior a 9,5 valores em 20.


