ISLA Santarém 12985
Project Management and Coordination
-
ApresentaçãoPresentationThis course aims to develop fundamental skills in the field of Project Management, presenting the contexts and respective stakeholders in a project, as well as best practices and tools that are commonly used and globally standardized.
-
ProgramaProgramme1. Introduction to projects and project management: Concepts. Technical Certifications. Project Management in Organizations. 2. PMI Standard for Project Management. PMBOK: Project Life Cycle Processes. Areas of Knowledge for Project Management. Project Manager Skills. 3. The Project Life Cycle: Initiation/Opening. Organization and Planning. Execution and Control. Project Closing. 4. Agile Methods for Project Management: Introduction to SCRUM. Organization of a SCRUM Team: Roles and Responsibilities. Agile Planning. Contracting Agile Projects. Scalability and Integration in SCRUM.
-
ObjectivosObjectivesO1. Present the fundamental concepts of project management. O2. Present the phases of a project and develop the specific aspects related to each of them. O3. Discuss agile methodologies in project management. Competences: C1. Apply project management concepts in the business context. C2. Apply the knowledge acquired in a simulation context, incorporating not only the knowledge acquired in this unit, but also the knowledge acquired in other curricular units. C3. Develop and manage a project incorporating the theoretical and practical knowledge acquired into this management.
-
BibliografiaBibliographyEngemann, K. J., & O'Connor, R. V. (Eds.). (2021). Project Risk Management: Managing Software Development Risk. Walter de Gruyter GmbH & Co KG. Gechman, M. (2019). Project Management of Large Software-Intensive Systems: Controlling the Software Development Process. CRC Press. Miguel, A. (2019). Gestão Moderna de Projetos - Melhores Técnicas e Práticas, Editora: FCA. Pinto, J. P., & Tscharf, C. (2019). SCRUM - A Gestão Ágil de Projetos. FCA. Project Management Institute (2021). A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide).
-
MetodologiaMethodologyIn-person: 1. Theoretical classes presenting content using the expository method. 2. Use of active methodologies combining the flipped classroom (through which documents/videos with the content to be covered in the session will be made available in advance) with gamification. Thus, during classes, students will be challenged to apply the content in practice to solve proposed exercises, using gamification-based strategies. Autonomous: 3. Solving additional exercises proposed by the teacher (these activities will be designed to integrate gamification-based strategies). The teacher provides feedback on the results obtained by the student in solving the proposed problems, either in person in the classroom or remotely in asynchronous mode through the Moodle platform.
-
LínguaLanguagePortuguês
-
TipoTypeSemestral
-
ECTS6
-
NaturezaNatureMandatory
-
EstágioInternshipNão
-
AvaliaçãoEvaluation
Avaliação Curricular (contínua):
A1. Portfólio de trabalhos/exercícios de aula.
A2. Trabalho prático (relatório e projeto).
A3. Teste final prático.
A classificação final é calculada através da fórmula Classificação Final = 0,2*A1+0,4*A2+ 0,4* A3.
O estudante é aprovado se obtiver classificação igual ou superior a 9,5 valores.
Avaliação Final ou em Época de Recurso ou Época Especial (A):
Hipótese 1:
A1. Portfólio de trabalhos/exercícios de aula. O estudante realizou os exercícios e obteve classificação positiva: mantêm a nota que será considerada nestas épocas de avaliação.
A2. Trabalho prático (grupo). O estudante participou no trabalho de grupo e obteve classificação positiva na componente individual: mantém a nota que será considerada nestas épocas de avaliação.
A3. Teste teórico/prático (individual). O estudante realiza este Teste em qualquer das épocas em que se submeta a avaliação.
A classificação final é calculada através da formula prevista na avaliação Curricular (contínua).
Hipótese 2:
O estudante não realizou trabalhos/exercícios de aula ou realizando obteve classificação negativa e/ou não participou no trabalho de grupo ou participando obteve classificação negativa na componente de avaliação individual.
Avaliação Final, Avaliação em Época de Recurso/Especial (A): O estudante realiza o exame teórico-prático (A=100%) e é aprovado se obtiver uma classificação igual ou superior a 9,5 valores em 20.


