Skip to main content

ISLA Santarém 898

Programming Languages II

Information Technology Management (ISLA Santarém)
  • ApresentaçãoPresentation
    The scope of the course is to provide students with knowledge of object-oriented programming. This knowledge is obtained through teaching the JAVA and C# languages, where students are expected to acquire the necessary knowledge to program independently.
  • ProgramaProgramme
    1. Object-Oriented Methodologies: Basic concepts. Abstraction, Encapsulation, Inheritance, Polymorphism. Modularity. Hierarchy. Classes and Objects. Attributes and Methods. 2. Java language: Applications with graphical interface. Fundamental programming structures. Construction of classes: fields, properties, methods. Constructors and Destructors. Delegates, Interfaces and Events. Collections of objects. Database applications. Error handling 3. Object programming in Java and C#: Applications with graphical interface: Construction of classes: fields, properties, methods. Constructors and Destructors. Delegates, Interfaces and Events. Collections of objects. Database applications. Error handling.12. Dynamic memory allocation
  • ObjectivosObjectives
    Objectives: O1. Design and implement application solutions according to the object-oriented paradigm. O2. Present advanced concepts of object-oriented programming based on Java and C# languages. Competences: C1. Distinguish and compare procedural and object-oriented programming paradigms. C2. Develop layered applications. C3. Create applications that access files and databases. C4. Design and implement application solutions according to the object-oriented paradigm. C5. Apply the advanced concepts of object-oriented programming based on the Java and C# languages.
  • BibliografiaBibliography
    Horstmann, Cay (2022). Core Java: Fundamentals, Volume 1 and 2. Oracle Press Java Nesteruk, D. (2021). Design Patterns in .NET Core 3: Reusable Approaches in C# and F# for Object-Oriented Software Design. Apress. Sharp, J. (2022). Microsoft Visual C#, Step by Step. Pearson Wyatt,Jonathan(2024).Object-Oriented Programming. Cambridge Scholars Publishing
  • MetodologiaMethodology
    Face-to-face 1. Theoretical classes presenting the subject matter using expository, interrogative, and interactive methods. 2. Laboratory practice: Practical application through exercises and assignments. 3. Problem-Based Learning Methodology: for the construction and resolution of a final group project. Autonomous: 4. Guided research and case studies proposed by the teacher. The teacher provides feedback on the exercises solved as well as on the project work in the classroom context or through the Moodle platform.
  • LínguaLanguage
    Português
  • TipoType
    Semestral
  • ECTS
    5
  • NaturezaNature
    Mandatory
  • EstágioInternship
    Não
  • AvaliaçãoEvaluation

    Avaliação Curricular (contínua):

    A1. Portfólio de trabalhos/exercícios de aula.

    A2. Trabalho prático (relatório e projeto).

    A3. Teste final prático.

    A classificação final é calculada através da fórmula Classificação Final = 0,2*A1+0,4*A2+ 0,4* A3.

    O estudante é aprovado se obtiver classificação igual ou superior a 9,5 valores.

    Avaliação Final ou em Época de Recurso ou Época Especial (A):

    Hipótese 1:

    A1. Portfólio de trabalhos/exercícios de aula. O estudante realizou os exercícios e obteve classificação positiva: mantêm a nota que será considerada nestas épocas de avaliação.

    A2. Trabalho prático (grupo). O estudante participou no trabalho de grupo e obteve classificação positiva na componente individual:

    mantém a nota que será considerada nestas épocas de avaliação.

    A3. Teste teórico/prático (individual). O estudante realiza este Teste em qualquer das épocas em que se submeta a avaliação.

    A classificação final é calculada através da formula prevista na avaliação Curricular (contínua).

    Hipótese 2:

    O estudante não realizou trabalhos/exercícios de aula ou realizando obteve classificação negativa e/ou não participou no trabalho de grupo ou participando obteve classificação negativa na componente de avaliação individual.

    Avaliação Final, Avaliação em Época de Recurso/Especial (A):

    O estudante realiza o exame teórico-prático (A=100%) e é aprovado se obtiver uma classificação igual ou superior a 9,5 valores em 20.