Skip to main content

ISLA Santarém 498

Programming Languages I

Information Technology Management (ISLA Santarém)
  • ApresentaçãoPresentation
    The scope of the course is to provide students with programming skills. These skills are acquired through teaching the Python language, where students are expected to acquire the necessary knowledge to program independently.
  • ProgramaProgramme
    1 Concepts: Computing. Problem analysis. Logical process representation. Top-down and modular approach methodology. Structured programming methodology and programming style. Algorithms and problem modelling. Programming languages and paradigms. Application development phases. 2. algorithms. Algorithmic representation languages. Simple data structures (vectors and matrices). Simple data. Complex data. Algorithmic classification. Identifiers, variables, constants, operations and expressions. Assigning, reading and writing data. Control and repetition structures. Modularisation. Proof and Test. Sorting and simple search. Structures and files 3. Running algorithms in the Portugol webstudio application. 4. Python language: Structure. Operators. Functions. Libraries. 5. Implementing algorithms in Python.
  • ObjectivosObjectives
    O1. Develop logical reasoning skills. O2. Use basic search and sorting algorithms. O3. Use data structures available in modern programming languages. Competences: C1. Solve problems using current mechanisms in functional and procedural programming. C2. Develop, test and correct small/medium-sized programs in a modern programming language (Python).
  • BibliografiaBibliography
    Punch and Enbody R. (2021). The Practice of Computing using Python, 3rd. Ed., Pearson. Carvalho, A. (2021). Práticas de Python - algoritmia e programação. FCA. Guttag, J. V. (2021). Introduction to computation and programming using Python. 3rd edition. MIT Press. Udayan Das et. al (2024).Introduction to Python Programming. Openstax
  • MetodologiaMethodology
    Face-to-face: 1. Expository, interrogative, and interactive methods: Presentation/exposure of concepts using expository, interrogative, and interactive methods. 2. Active methodologies: Practical application through exercises and classroom work.  Independent:  3. Reading of recommended bibliography. Completion of practical exercises not completed during practical classes and others proposed by the teacher. The teacher provides feedback on the results obtained by the student in solving the proposed problems, either in person in the classroom or through the Moodle platform.
  • LínguaLanguage
    Português
  • TipoType
    Semestral
  • ECTS
    5
  • NaturezaNature
    Mandatory
  • EstágioInternship
    Não
  • AvaliaçãoEvaluation

    Avaliação Curricular (contínua):

    A1. Portfólio de trabalhos/exercícios de aula.

    A2. Trabalho prático (relatório e projeto).

    A3. Teste final prático.

    A classificação final é calculada através da fórmula Classificação Final = 0,2*A1+0,4*A2+ 0,4* A3.

    O estudante é aprovado se obtiver classificação igual ou superior a 9,5 valores.

    Avaliação Final ou em Época de Recurso ou Época Especial (A):

    Hipótese 1:

    A1. Portfólio de trabalhos/exercícios de aula. O estudante realizou os exercícios e obteve classificação positiva: mantêm a nota que será considerada nestas épocas de avaliação.

    A2. Trabalho prático (grupo). O estudante participou no trabalho de grupo e obteve classificação positiva na componente individual:

    mantém a nota que será considerada nestas épocas de avaliação.

    A3. Teste teórico/prático (individual). O estudante realiza este Teste em qualquer das épocas em que se submeta a avaliação.

    A classificação final é calculada através da formula prevista na avaliação Curricular (contínua).

    Hipótese 2:

    O estudante não realizou trabalhos/exercícios de aula ou realizando obteve classificação negativa e/ou não participou no trabalho de grupo ou participando obteve classificação negativa na componente de avaliação individual.

    Avaliação Final, Avaliação em Época de Recurso/Especial (A): O estudante realiza o exame teórico-prático (A=100%) e é aprovado se obtiver uma classificação igual ou superior a 9,5 valores em 20.