Skip to main content

ISLA Santarém 21565

Principles of Economics

SME Management
  • ApresentaçãoPresentation
    The main aim of this course is to provide an overview of how the economy works, both nationally and internationally, and in the interests of a business organisation. By the end of the course, students should have acquired the appropriate knowledge and language to enable them to understand and discuss the main problems of the economy and economic policy. 
  • ProgramaProgramme
    1. The Contemporary Economy: from the First World War to the Present Day - The World Economy between the Two Wars - The Countries with Directed Economic Planning - The Countries with a So-called Developed Economy - The Precursor Countries to European Economic Unification 2. Introduction and general concepts of economics - What is economics? - Economics as a social science. - The importance of economics and the economy in society. 3. Utility theory - Needs, goods and utility. - Marginal utility and total utility. - Consumer surplus. 4. Supply and demand - The development of the demand curve. -. The development of the supply curve. 5. elasticities 6. costs and income  
  • ObjectivosObjectives
    The objectives of the course are O1.To understand the importance of Economics in the context of world historical evolution. O2. to know the main vectors of the problems related to research into economic and social history. O3 Know the fundamental concepts of economics; Explain how these concepts can be applied to a range of economic problems.
  • BibliografiaBibliography
    Araújo, F. (2012). Introdução à Economia, Almedina Neves, J. (2011). Introdução à Economia. Verbo Editora. Cipolla, Carlo M. (1995) Introdução ao Estudo da História Económica, Lisboa Ed. 70. Torres, J. V. (2003), Introdução à História Económica e Social da Europa, Lisboa, Almedina. Recursos Didáticos:
  • MetodologiaMethodology
    Theoretical-practical teaching methodology in continuous assessment through practical cases solved in groups. The active teaching methodology of the inverted classroom will be used.
  • LínguaLanguage
    Português
  • TipoType
    Semestral
  • ECTS
    5
  • NaturezaNature
    Mandatory
  • EstágioInternship
    Não
  • AvaliaçãoEvaluation

    Descrição dos instrumentos de avaliação (individuais e de grupo) ¿ testes, trabalhos práticos, relatórios, projetos... respetivas datas de entrega/apresentação... e ponderação na nota final.

    Exemplo:

    Descrição

    Data limite

    Ponderação

    Teste de avaliação

     

    50%

    Trabalho

     

    30%

    Aula invertida

     

    20%

     

    Adicionalmente poderão ser incluídas informações gerais, como por exemplo, referência ao tipo de acompanhamento a prestar ao estudante na realização dos trabalhos; referências bibliográficas e websites úteis; indicações para a redação de trabalho escrito...