ISLA Santarém 3432
Organizational Management
-
ApresentaçãoPresentationThis course provides students with an overview of organizations and their management in the context of today's societies.
-
ProgramaProgramme1. Organizations management 2. Management theories (models) 3. Business environment analysis 4. Planning and decision making 5. Structure, culture and leadership 6. Structure, coordination, leadership and motivation 7. The control management 8. Business strategy: alliances and outsourcing 9. Business strategy: vertical integration 10. Ethics and corporate social responsibility 11. The globalization of markets and competition
-
ObjectivosObjectivesObjectives: O1. Provide an overview of the organization and the management; O2. Follow the evolution of the main theories of management O3. Analyze the key concepts and theories in the context of the management process; O4. Define mission, strategy and organizational goals; O5. Characterize the various forms of organizational structure; O6. Refer and explain the objectives and instruments of management; O7. Address the different functional areas of organizations and their interrelationships O8. Understand the main trends of modern management and the different organizational forms of nowadays; O9. Contextualizing the organization towards its surroundings based on different organizational paradigms; C1. Understand the general concept of organization and management C2. Know the main management theories C3. Master the levels, models, instruments and management plans C4. Know management control techniques C5. Distinguish forms of cooperation and globalization of foreign markets
-
BibliografiaBibliographyCarvalho, L. et. al (2022). Gestão das Organizações, Uma abordagem integrada e prospetiva. Lidel Robbins, S. and Couler, M. (2020). Management. Pearson. Rodrigues, Ana Maria (2024). Princípios de Gestão das Organizações. Rei dos Livros. Sebastião, T. (2022), Gestão das Organizações, 4ª Edição, Lisboa: Verlag Dashofer.
-
MetodologiaMethodologyFace-to-face: 1. Expository and interrogative methods: for presentation and consolidation of content. 2. Practical application: through the analysis of practical cases (using flipped classroom strategies with videos made available in advance on Moodle). Independent: 3. In addition, students are encouraged to analyze a case proposed by the instructor. The instructor provides feedback on the analysis of case studies in person in the classroom or through the Moodle teaching/learning support platform.
-
LínguaLanguagePortuguês
-
TipoTypeSemestral
-
ECTS6
-
NaturezaNatureMandatory
-
EstágioInternshipNão
-
AvaliaçãoEvaluation
Avaliação Curricular (contínua):
A1. Portfólio de trabalhos/exercícios de aula.
A2. Trabalho prático (relatório e projeto).
A3. Teste final prático.
A classificação final é calculada através da fórmula Classificação Final = 0,2*A1+0,4*A2+ 0,4* A3.
O estudante é aprovado se obtiver classificação igual ou superior a 9,5 valores.
Avaliação Final ou em Época de Recurso ou Época Especial (A):
Hipótese 1:
A1. Portfólio de trabalhos/exercícios de aula. O estudante realizou os exercícios e obteve classificação positiva: mantêm a nota que será considerada nestas épocas de avaliação.
A2. Trabalho prático (grupo). O estudante participou no trabalho de grupo e obteve classificação positiva na componente individual:
mantém a nota que será considerada nestas épocas de avaliação.
A3. Teste teórico/prático (individual). O estudante realiza este Teste em qualquer das épocas em que se submeta a avaliação.
A classificação final é calculada através da formula prevista na avaliação Curricular (contínua).
Hipótese 2:
O estudante não realizou trabalhos/exercícios de aula ou realizando obteve classificação negativa e/ou não participou no trabalho de grupo ou participando obteve classificação negativa na componente de avaliação individual.
Avaliação Final, Avaliação em Época de Recurso/Especial (A):
O estudante realiza o exame teórico-prático (A=100%) e é aprovado se obtiver uma classificação igual ou superior a 9,5 valores em 20.


