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ISLA Santarém 8209

Operations Management

Business Management
  • ApresentaçãoPresentation
    The Operations Management course is developed within the scope of Business Management, presenting the various interdependent operations of management and administration, logistics, supply chain, finance, among others.
  • ProgramaProgramme
    1. The components of operations management 2. Operations management in business strategy 3. Operations planning and control (MRP, JIT and OPT) 4. Lean manufacturing thinking 4.1. Lean Six Sigma Tools 4.2. Kaizen Philosophy 4.3. Value stream mapping 4.4. Setups Reduction (SMED) 5. The Layout of Operations Systems 6. Supply Chain Management (SCM) and Logistics 7. Industrial maintenance and operations management 8. Information systems and operations management evaluation
  • ObjectivosObjectives
    The objectives of the curricular unit are: O1. Identify the organizational and integrated trends in supply chains and logistics in a competitive market; O2. Present the tools and analysis and train approaches to organizational change based on new methods of operations management; O3. Provide students with the techniques and methods of producing project work and applied research. At the end of the curricular unit the student should be able to: C1. Perform a general diagnosis of transformation processes, the supply chain and logistics; C2. Analyze the operation of the processes of transformation and service provision of companies and organizations; C3. Introduce organizational changes using the supply chain and logistics that will support companies to gain competitive advantage in the market.
  • BibliografiaBibliography
    Benedetto, A. Crawford C . (2015). New Product Managment, McGraw-Hill Education, Europe. Jacobs F., Chase, Richard B. Aquilano, Nicholas (2009). Operations & Supply Management, M cGraw-Hill International Edition. James B . Dilworth (2015). Operations Management: Providing Value in Goods and Services, McGraw-Hill. Pinto, J. (2010) Gestão de Operações na Indústria e nos Serviços, Lidel Editores. Suzaki, K. (2010), Gestão de Operações Lean, Metodologias Kaizen para a melhor ia contínua. Editor Leanop Press.  
  • MetodologiaMethodology
    1. Inverse and problem-solving methodologies 2. Interrogative and active methods, in order to generate discussion and resolution of theoretical and practical exercises in the classroom.
  • LínguaLanguage
    Português
  • TipoType
    Semestral
  • ECTS
    5
  • NaturezaNature
    Mandatory
  • EstágioInternship
    Não
  • AvaliaçãoEvaluation

    A avaliação curricular será concretizada através da realização escrita e apresentação oral de um trabalho de aplicação em grupo, sendo a avaliação efetuada individualmente por questionamento individual (100%).
    A avaliação final ou de recurso será concretizada através de exame nos mesmos moldes da avaliação curricular, realização escrita e apresentação oral de um trabalho de aplicação individual (100%), com tema fornecido pelo professor 7 dias antes das provas e a ser solicitado pelo aluno, através de joao.thomaz@islasantarem.pt .

    Exemplo:

    Descrição

    Data limite

    Ponderação

    Trabalho de Aplicação em Grupo

    21-Dez-2024

    100%

    (...)

     

     

    (...)

     

     

     

    Adicionalmente poderão ser incluídas informações gerais, como por exemplo, referência ao tipo de acompanhamento a prestar ao estudante na realização dos trabalhos; referências bibliográficas e websites úteis; indicações para a redação de trabalho escrito...