ISLA Santarém 6305
Operating Systems
-
ApresentaçãoPresentationThe objective of the Operating Systems UC is to present the fundamental principles of Operating Systems, in order to allow a detailed understanding of their architecture and functioning, giving students the knowledge and capabilities to use, configure and optimize this fundamental component of computer systems.
-
ProgramaProgramme1. Introduction to operating systems: Functions of an operating system. Structure of operating systems. 2. Process management: Processes. Tasks. CPU scaling. Process synchronization. Deadlocks. 3. Memory management. 4. File management: File system. I/O systems. 5. Topics on protection and security. 6. Application development tools and basic systems programming. 7. Configuration, administration, and programming of operating systems (Windows, Linux and Android)
-
ObjectivosObjectivesObjectives: O1. Provide students with essential knowledge about the principles of current operating systems. O2. Present the main abstractions of an operating system. O3. Identify the components that make it up as well as their respective functions. Competences: C1. Describe the functions and structure of an operating system and present the algorithms that guide the implementation and optimization of the main components of an operating system. C2. Use and explore the API of operating systems (Linux, Windows and Android). C3. Use system interfaces in application development. C4. Use application development tools and basic systems programming. C5. Install and configure an operating system in a Windows, Linux or Android environment.
-
BibliografiaBibliographyArpaci-Dusseau, R. H., & Arpaci-Dusseau, A. C. (2020). Operating systems: Three easy pieces. CreateSpace. Krause, J. (2023). Mastering Windows Server 2022. Packt. Silberschatz, A., Peter Galvin, and Greg Gagne (2021). Operating System Concepts, John Wiley & Sons. Tanenbaum, A. S., & Bos, H. (2022). Modern operating systems. Pearson. Vanderbauwhede, W., & Singer, J. (2019). Operating Systems Foundations with Linux on the Raspberry Pi: Textbook. Arm Education Media.
-
MetodologiaMethodologyFace to Face: 1. Expository method: to present each topic in detail, showing typical examples. 2. Laboratory practice: carrying out practical application, experimentation and testing problems in a laboratory context. 3. Problem Solving Base Learning (PBL) methodology for building a final group project. Autonomous: 4. Guided research and case studies proposed by the teacher. The teacher provides feedback (Tutorial Guidance – OT) on the results obtained by the student in solving practical problems and on the progress of the project work, in person in a classroom context or remotely in asynchronous mode via the Moodle platform.
-
LínguaLanguagePortuguês
-
TipoTypeSemestral
-
ECTS5
-
NaturezaNatureMandatory
-
EstágioInternshipNão
-
AvaliaçãoEvaluation
Avaliação curricular (contínua):
A1.Trabalho prático (grupo).
A2.Teste final teórico-prático (individual).
A classificação final é calculada através da fórmula Classificação Final = 0,4*A1+0,6*A2.
O estudante é aprovado se obtiver classificação igual ou superior a 9,5 valores.
Avaliação Final e/ou de Recurso/Especial:
Hipótese 1:
(Avaliação Final, Recurso/Especial)
- A1. Trabalho prático (grupo). O estudante participou no trabalho prático o qual obteve classificação positiva e obteve classificação
positiva na componente individual: mantém a classificação que será considerada nas épocas subsequentes (Avaliação Final,
Recurso/Especial)
- A2. Teste final teórico-prático (individual). O estudante realiza este Teste em qualquer das épocas em que se submeta a avaliação.
A classificação final é calculada através da formula prevista na avaliação Curricular (contínua).
Hipótese 2:
- A1. Trabalho prático (grupo). O estudante não participou no trabalho prático, ou participando obteve classificação negativa no trabalho ou na componente de avaliação individual.
Nestas circunstâncias esta componente da avaliação não poderá ser utilizada na Avaliação Final, Avaliação em Época de Recurso/Especial (A): O estudante realiza o exame teórico-prático abrangendo todos os conteúdos (A=100%) e é aprovado se obtiver uma classificação igual ou superior a 9,5 valores em 20.


