ISLA Santarém 13152
Networks and Data Communication II
-
ApresentaçãoPresentationProvide the student with knowledge about routing and switching, namely: operations related to static and dynamic routing and respective configurations; analyze and resolve routing-related issues; configure access lists and their practical application in the context of network security; perform configurations on switches; implementation of VLANs and Wireless LANs.
-
ProgramaProgramme1. Configuration of Routing and Switching devices 2. Forwarding 2.1 Basic forwarding concepts 2.2 Static Routing 2.3 Dynamic Routing 2.4 RIPv2 routing protocol 3. Switching 3.1 Switching concepts 3.2 VLANs 3.3 Routing between VLANs 3.4 Spanning-Tree Protocol 3.5 EtherChannel 4. DHCPv4 and DHCPv6 5. Security 5.1 LAN Security 5.2 Switching Security 6. Wireless Networks (WLAN) 6.1 Concepts 6.2 WLAN Configuration 7. Access Lists (ACL) 7.1 ACL Concepts 7.2 Standard ACLs 7.3 Extended ACLs
-
ObjectivosObjectivesO1. Describe and implement the basic settings of a router; O2. Describe the operations related to static routing; O3. Show static routing protocols; O4. Present the distance vector routing protocols; O5. Display the link-state protocols routing; O6. Perform network configurations using different routing protocols; O7. Analyze and troubleshoot routing; O8. Introduced the concepts of access lists and their practical application; O9. Display the switching technologies; O10. Defining and implementing VLAN. At the end of the curricular unit students should be able to: C1. Proceed to the configuration of routing devices (routers) through static routing and / or dynamic routing protocols; C2. Understand the concepts of routing and implement, verify, identify and troubleshoot the routing operations; C3. Implement access lists; C4. Implement VLAN.
-
BibliografiaBibliographyBoavida, Fernando, et. al (2009). Administração de Redes Informáticas, FCA ? Editora de Informática. Lic, Books (2011). Internet Architecture: Routing, Classles, Books LLC Odom, Wendell (2013). Cisco Ccna Routing And Switching 200-120 Official Cert Guide Library, Pearson Education. Véstias, Mário (2005). Redes Cisco para Profissionais, FCA, Editora de Informática. Wenning, L. (2010). Context-Based Routing In Dynamic Networks, Springer Fachmedien Wiesbaden
-
MetodologiaMethodologyFace-to-face: 1. expository and demonstrative method for exposing content, followed by the use of the interrogative method for its consolidation. 2. Students are enrolled in the CISCO Academy, an e-learning platform. At the end of each chapter, students do a set of guided exercises and take an online test on the Cisco Academy platform. 3. Simulated practice: based on the Apprenticeship Based on Problem Solving (ABRP) methodology aimed at finding solutions to problems identified by the students or proposed by the lecturer (real equipment or a packet tracer simulator are used in these activities). Autonomous: 4. Study and resolution of additional application exercises proposed by the teacher. The fundamental teaching resources are made available through the Moodle and ISLA Cisco Academy platforms, including the network laboratory and the network simulator (packet tracer).
-
LínguaLanguagePortuguês
-
TipoTypeSemestral
-
ECTS7
-
NaturezaNatureMandatory
-
EstágioInternshipNão
-
AvaliaçãoEvaluation
Avaliação Curricular (contínua):
A1. Portfólio de exercícios propostos na plataforma da Academia Cisco.
A2. Trabalho prático (grupo).
A3. Teste final prático (individual).
A classificação final é calculada através da fórmula Classificação Final = A1*0,2+A2*0,4+A3*0,4.
O estudante é aprovado se obtiver classificação igual ou superior a 9,5 valores.
Avaliação Final e/ou de Recurso/Especial:
Hipótese 1:
- A1. Portfólio de trabalhos/exercícios de aula. O estudante obteve classificação positiva nesta componente: mantém a classificação que será considerada em qualquer das épocas.
- A2. Trabalho prático (grupo). O estudante participou no trabalho de grupo o qual obteve classificação positiva e obteve classificação positiva na componente individual: mantém a classificação que será considerada em qualquer das épocas (Avaliação Final,
Recurso/Especial)
- A3. Teste final prático (individual). O estudante realiza este Teste em qualquer das épocas em que se submeta a avaliação.
A classificação final é calculada através da fórmula prevista na avaliação Curricular (contínua).
Hipótese 2:
- A1. Portfólio de trabalhos/exercícios de aula. O estudante não participou ou participando obteve classificação negativa.
- A2. Trabalho prático (grupo). O estudante não participou no trabalho de grupo, ou participando obteve classificação negativa no trabalho ou na componente de avaliação individual.
Nestas circunstâncias estas componentes da avaliação não poderão ser utilizadas na Avaliação Final, Avaliação em Época de Recurso/Especial (A): O estudante realiza o exame teórico-prático (A=100%) e é aprovado se obtiver uma classificação igual ou superior a 9,5 valores em 20.


