Skip to main content

ISLA Santarém 10784

Innovation and Entrepreneurship

Information Technology Management (ISLA Santarém)
  • ApresentaçãoPresentation
    The Innovation and Entrepreneurship course aims to equip students with essential skills for creating and managing innovative businesses. It explores concepts of innovation, change management, and entrepreneurial behavior, preparing students for the job market and the development of their own projects. Its relevance within the study cycle lies in promoting creativity and adaptability in competitive and dynamic environments.
  • ProgramaProgramme
    1. Innovation management 1.1 Concepts of innovation 1.2 The internal and external contextualization 1.3 Innovation and career 1.4 The innovation and intellectual property 2. Introduction to entrepreneurship 2.1 Motivation of entrepreneurs 2.2 Leadership and management teams 3. The process of creating business / enterprise 3.1 Where the ideas come 3.2 Framework of creating business tax 3.3 Planning and evaluating business 3.4 Preparation of Business Plan
  • ObjectivosObjectives
    Objectives: O1. Introduce the concepts of innovation and entrepreneurship; O2. To make students aware of innovation issues; O3. Characterize the most important aspects of innovation management; O4. Present the motivational factors that characterize the behaviour of entrepreneurs; O5. Present the aspects to take into account when setting up a company; O6. Develop the process leading to the creation of a company. Skills and Competences: C1. Present a critical analysis of real examples of innovation; C2. Identify the attitudes and behaviours that characterize an entrepreneurial attitude; C3. Consider alternatives to their career paths related to entrepreneurship.
  • BibliografiaBibliography
    Alves, Jorge et. al (2011) Inovação, Manual de Boas Práticas, InovaDomus. Barringer, B. R. e Ireland, R. D. (2008), Entrepreneurship – Successfully Launching New Ventures; Pearson International Edition. Costa, H. (2010) Criação & Gestão de Micro-Empresas & Pequenos Negócios (9ª Edição); Lidel - Edições Técnicas. Dantas, J. e Moreira, A. C. (2011). O Processo de Inovação; Lidel – Edições Técnicas. Sarkar, S. (2009). Empreendedorismo e Inovação (2ª edição); Lisboa: Escolar Editora.
  • MetodologiaMethodology
    In person: 1. Theoretical/practical classes: exposure of concepts and discussion of syllabus. 2. Case Studies: Resolution of case studies on the themes. Autonomous: 3. Consolidation of the content taught in class through research for additional information on the different topics covered and development of additional work.
  • LínguaLanguage
    Português
  • TipoType
    Semestral
  • ECTS
    4
  • NaturezaNature
    Optional
  • EstágioInternship
    Não
  • AvaliaçãoEvaluation

    Avaliação Curricular (contínua):

    A1. Portfólio: Exercícios de aplicação em sala de aula.

    A2. Trabalho prático (grupo).

    A3. Teste final teórico-prático (individual).

    A classificação final é calculada através da fórmula Classificação Final = A1*0,2+A2*0,4+TF*0,4. O estudante é aprovado se obtiver classificação igual ou superior a 9,5 valores.

    Avaliação Final e/ou de Recurso/Especial.

    Hipótese 1:

    - A1. Portfólio: Exercícios de aplicação em sala de aula. O estudante obteve classificação positiva nesta componente: mantém a classificação que será considerada em qualquer das épocas.

    - A2. Trabalho prático (grupo). O estudante participou no trabalho de grupo o qual obteve classificação positiva e obteve classificação positiva na componente individual: mantém a classificação que será considerada em qualquer das épocas (Avaliação Final, Recurso/Especial)

    - A3. Teste final teórico-prático (individual). O estudante realiza este Teste em qualquer das épocas em que se submeta a avaliação.

    A classificação final é calculada através da formula prevista na avaliação Curricular (contínua).

    Hipótese 2:

    - A1. Portfólio: Exercícios de aplicação em sala de aula. O estudante não participou ou participando obteve classificação negativa.

    - A2. Trabalho prático (grupo). O estudante não participou no trabalho de grupo, ou participando obteve classificação negativa no trabalho ou na componente de avaliação individual.

    Nestas circunstâncias estas componentes da avaliação não poderão ser utilizadas na Avaliação Final, Avaliação em Época de Recurso/Especial (A): O estudante realiza o exame teórico-prático (A=100%) e é aprovado se obtiver uma classificação igual ou superior a 9,5 valores em 20.