Skip to main content

ISLA Santarém 13037

Information Systems for Management

Information Technology Management (ISLA Santarém)
  • ApresentaçãoPresentation
       The Management Information Systems course aims to provide an understanding of the context of Management Information Systems as a tool within the framework of organizational management. It seeks to promote an active attitude towards the development, implementation, and evaluation of information systems in different functional areas of organizations. 
  • ProgramaProgramme
    1. Information systems concepts 2. Information systems management 3. Architectures and frameworks for information systems 4. Design and modeling of information systems 5. Support systems and technologies applied to the management of organizations (ERP, GIS, CRM, SCM) 6. Artificial intelligence applied to management processes 7. Digital transformation in organizations
  • ObjectivosObjectives
    O1. Present the concept of system and its usefulness in the study of complex situations; O2. Distinguish and compare different information systems; O3. Present techniques and methods for the development and maintenance of information systems; O4. Discuss and deepen knowledge about information systems frameworks and architectures. O5.. Characterize the support systems and technologies applied to the management of organizations; O6. Understand the impact of artificial intelligence on management processes. O7. Understand digital transformation processes in organizations. Competences: C1. Know, analyze and design an architecture for business IS; C2. Plan and manage information systems projects suited to the organization's objectives; C3. Participate in the selection of information systems best suited to the organization's objectives.
  • BibliografiaBibliography
    Laudon, K. &, Laundon J. (2021). Management Information Systems – Managing the Digital Firm, Global Edition. Marr, B. (2021). Data Strategy: How to Profit from a World of Big Data, Analytics and Artificial Intelligence, Kogan Page Ribeiro, R & Veiga, P. (2022). Transformação Digital - Os Desafios, o Pensar e o Fazer. Actual Editora.Jason L. Anderson, Jeffrey L. Coveyduc (2020). Artificial Intelligence for Business: A Roadmap for Getting Started with AI. Willey.
  • MetodologiaMethodology
    In-person: 1. Expository method: presentation of each of the content topics. 2. Practical application through guided exercises to consolidate knowledge. 3. Laboratory practice: based on the Problem-Based Learning (PBL) methodology, aiming to find solutions to problems identified by students or proposed by the teacher. Independent: 4. Guided research proposed by the teacher to analyze practical cases proposed by the teacher.  The teacher provides feedback on the development of the problem addressed in the laboratory practice in person in the classroom and/or through the Moodle teaching/learning support platform.  
  • LínguaLanguage
    Português
  • TipoType
    Semestral
  • ECTS
    6
  • NaturezaNature
    Mandatory
  • EstágioInternship
    Não
  • AvaliaçãoEvaluation

    Avaliação Curricular (contínua):

    A1. Portfólio de trabalhos/exercícios de aula.

    A2. Trabalho prático (relatório e projeto).

    A3. Teste final prático.

    A classificação final é calculada através da fórmula Classificação Final = 0,2*A1+0,4*A2+ 0,4* A3.

    O estudante é aprovado se obtiver classificação igual ou superior a 9,5 valores.

    Avaliação Final ou em Época de Recurso ou Época Especial (A):

    Hipótese 1:

    A1. Portfólio de trabalhos/exercícios de aula. O estudante realizou os exercícios e obteve classificação positiva: mantêm a nota que será considerada nestas épocas de avaliação.

    A2. Trabalho prático (grupo). O estudante participou no trabalho de grupo e obteve classificação positiva na componente individual:

    mantém a nota que será considerada nestas épocas de avaliação.

    A3. Teste teórico/prático (individual). O estudante realiza este Teste em qualquer das épocas em que se submeta a avaliação.

    A classificação final é calculada através da formula prevista na avaliação Curricular (contínua).

    Hipótese 2:

    O estudante não realizou trabalhos/exercícios de aula ou realizando obteve classificação negativa e/ou não participou no trabalho de grupo ou participando obteve classificação negativa na componente de avaliação individual.

    Avaliação Final, Avaliação em Época de Recurso/Especial (A): O estudante realiza o exame teórico-prático (A=100%) e é aprovado se obtiver uma classificação igual ou superior a 9,5 valores em 20.