Skip to main content

ISLA Santarém 13048

Fundamentals of Economics

Information Technology Management (ISLA Santarém)
  • ApresentaçãoPresentation
    This course aims to provide a comprehensive overview of how the economy works, both nationally and internationally, in the interests of a business entity. By the end of the course, students should have acquired an appropriate knowledge base and vocabulary that will enable them to understand and discuss the main issues in economics and economic policy.
  • ProgramaProgramme
    1. Introduction and general concepts 1.1 What is economics? 1.2 The economics as a social science. 1.3 The importance of economics in the economy’s society. 2. The theory of utility 2.1. The needs, goods and utility. 2.2. Marginal utility and total utility. 2.3. The consumer’s excess. 3. Supply and demand 3.1. The development of the demand curve. 3.2. The development of the supply curve. 4. Elasticities 5. Costs and income 5.1 Fixed costs, variable costs and total costs. 5.2 Total average cost and marginal cost. 5.3 average fixed cost and average variable cost. 6. Theory of partial equilibrium in perfect competition 7. Theory of partial equilibrium in imperfect competition 8. Supply and aggregate demand
  • ObjectivosObjectives
    The objectives of the curricular unit are: O1. To learn the fundamental concepts of economy; O2. Explain how these concepts can be applied to a set of economic problems, particularly regarding individual economic decision making and the functioning of some markets; O3. Develop the perception of the usefulness of economic models in the understanding the economy. At the end of the unit students are faced with situations and problems of economic nature and they should be able to: C1. Develop a structured thought appropriate to the presented situation.
  • BibliografiaBibliography
    Fernandes, A. et al (2023) Introdução à Economia, Silabo Araújo, F. (2012). Introdução à Economia, Almedina. Frank, R. (2013) Microeconomia e Comportamento, McGraw-Hill. Neves, J. (2011). Introdução à Economia. Verbo Editora.      Samuelson, P. e Nordhaus, W. (2011) Economia, McGraw-Hill.
  • MetodologiaMethodology
    Face-to-face: 1. Expository method to introduce concepts and structure reasoning combined with the interrogative method to consolidate learning in the theoretical aspect of each chapter. 2. Demonstrative method for practical examples of content and Active Pedagogical Methodologies such as Case/Problem Studies. Independent: 3. Consolidation of the content taught in class through additional research on the different topics covered and the development of supplementary work proposed by the teacher. Students submit their supplementary work on the Moodle platform and receive feedback either online or in person.  
  • LínguaLanguage
    Português
  • TipoType
    Semestral
  • ECTS
    6
  • NaturezaNature
    Mandatory
  • EstágioInternship
    Não
  • AvaliaçãoEvaluation

    Avaliação Curricular (contínua):

    A1. Exercício/teste de avaliação individual.

    A2. Trabalho em grupo.

    A classificação final é calculada através da fórmula Classificação Final = 0,4*A1+0,6*A2.

    O estudante é aprovado se a classificação final for igual ou superior a 9,5 valores em 20.

    Avaliação Final / Avaliação em Época de Recurso/Especial (A):

    Hipótese 1:

    A2. Trabalho em grupo. O estudante participou no trabalho de grupo e obteve classificação positiva na componente individual: mantém a nota que será considerada nestas épocas de avaliação.

    A1. Teste teórico/prático (individual). O estudante realiza este Teste em qualquer das épocas em que se submeta a avaliação.

    A classificação final é calculada através da formula prevista na avaliação Curricular (contínua).

    Hipótese 2:

    O estudantes não participou no trabalho de grupo ou participando obteve classificação negativa na componente de avaliação individual.

    Avaliação Final, Avaliação em Época de Recurso/Especial (A): O estudante realiza o exame teórico-prático (A=100%) e é aprovado se obtiver uma classificação igual ou superior a 9,5 valores em 20.