Skip to main content

ISLA Santarém 21305

E-commerce

Digital Marketing and Electronic Commerce
  • ApresentaçãoPresentation
    The Ecommerce Curriculum Unit explores the impact of digital transactions on the business environment. In this way, it seeks to enable students to understand and strategically use the internet to boost business through Ecommerce and its structure, as well as through the use of tools. This will result in students capable of implementing Ecommerce and other Marketing strategies. 
  • ProgramaProgramme
    1 Introduction to e-commerce: main types of e-commerce, business models and taxonomy, impact on organizations. Electronic marketplaces, structure and mechanisms. 2. Electronic payment systems and technologies: 3. Security in e-commerce: Public key infrastructures; Encryption technologies; Digital certificates and digital signatures. 4. Support technologies: Web information systems E-commerce software Business integration technologies technologies 5. Electronic Institutions and Virtual Companies: Standards, authentication, automated contracts, monitoring, reputation Selection of business partners Specification of electronic contracts 6. Marketing and advertising on the web: strategies and technologies.
  • ObjectivosObjectives
    The objectives of the course are - To provide students with knowledge of the various structures and types of transactions through electronic means, as well as their benefits for organizations, consumers and society and their limitations and impact on companies. - To prepare for the strategic use of the Internet as a tool for developing new business and behavioral models.  - To consolidate basic notions about the Internet and the services available on this network and about the names of Digital Marketing and Electronic Commerce.  - To present the various types of e-commerce and their importance for companies.
  • BibliografiaBibliography
    Dave Chaffey (2015). Gestão de E-Business e E-Commerce: Estratégia, Implementação e Prática. Elsiver Brasil. Silva M., Silva A., Romão A., Conde N. (2003). Comércio Electrónico na Internet, 2ª Edição Actualizada. FCA. He M., Jennings N. R. e Leung H (2003). On agent mediated electronic commerce”.IEEE Trans on Knowledge and Data Engineering 15 (4). Neto, et al. (2016). Marketing Digital & E-Commerce. edição: Psicosom.
  • MetodologiaMethodology
    Throughout the classes, active methodologies will be used to make them more dynamic, with the goal of consolidating the knowledge acquired. Some of these methodologies include: gamification, Project-Based Learning (PBL), flipped classroom, and case studies.
  • LínguaLanguage
    Português
  • TipoType
    Semestral
  • ECTS
    6
  • NaturezaNature
    Mandatory
  • EstágioInternship
    Não
  • AvaliaçãoEvaluation

    Os alunos serão avaliados à Unidade Curricular através de 3 elementos de avaliação:

    • Projeto/trabalho
    • Frequência
    • Participação e casos práticos em aula (10%) 

    Para aprovação à UC é necessário que o aluno realize obrigatóriamente a frequência e o trabalho de avaliação. A participação e casos práticos em sala de aula é uma avaliação que ocorre de forma contínua. 

    Descrição

    Data limite

    Ponderação

    Momento de avaliação teórica (frequência)

    18 de dezembro de 2025

    40%

    Projeto/trabalho

    15 de janeiro de 2026

    50%

     

    No projeto/trabalho será disponibilizado aos alunos, via Moodle, um enunciado com os critérios de avaliação. Ainda assim, consideram-se alguns dos seguintes paramêtros: 

    • Clareza, organização e redação do trabalho escrito 

    • Adaptação das Normas APA e o template do ISLA Santarém – Instituto Politécnico 

    • Criatividade e sensibilidade estética 

    • Raciocino lógico e estratégico 

    • Apresentação e defesa oral