Skip to main content

ISLA Santarém 7303

Decision Support Systems

Information Technology Management (ISLA Santarém)
  • ApresentaçãoPresentation
    The Decision Support Systems module aims to give the student essential skills in data analysis, from a multidisciplinary perspective, as Data Science is concerned. Through the presentation of fundamental methodologies and techniques for treating, transforming, constructing and analyzing data, the objective of this module is to give the student the ability to translate this analysis into knowledge and value, in a sustainable way for decision making. The practical component is one of the fundamental aspects of module, which is why the ability to translate knowledge into practical actions and analytical decisions is particularly valued. The close connection to the business world to answer business questions will be portrayed in this module.
  • ProgramaProgramme
    1. Decision Support Systems. 2. Data Warehouses. 3. OLAP. 4. Data Mining. 5. Big Data. 6. Business Intelligence Trends. 7. BI Tools.
  • ObjectivosObjectives
    Objectives: O1. Present the basic concepts of decision support systems. O2. Characterize Data Warehouses. O3. Present and discuss OLAP and Data mining tools. O4. Present and deepen the concepts related to Big Data and Business Intelligence (BI). Competences: C1. Use software techniques and tools to support decision making. C2. Select and use the most appropriate technique and tool for each situation
  • BibliografiaBibliography
    Agarwal, U. (2024). Data Mining and Data Warehousing. S.K. Kataria & Sons. García-Díaz, Vicente ed.(2021). Algorithms in Decision Support Systems. MDPI. Kantardzic, M. (2020). Data Mining: Concepts, Models, Methods, and Algorithms. Wiley-IEEE Press. Santos, M. Y., & Ramos, I. (2020). BIG DATA - Concepts, Warehousing, And Analytics, Routledge.
  • MetodologiaMethodology
    Face-to-face: 1. Expository method: presentation of each of the content topics, complemented by demonstrative and interrogative methods to establish interaction with students through questioning on the topics under analysis and through the resolution of application exercises. 2. Practical application: through exercises and work aimed at consolidating knowledge. 3. Laboratory practice: based on the Problem-Based Learning (PBL) methodology, aiming to find solutions to problems identified by students or proposed by the teacher. Autonomous: 4. Guided research proposed by the teacher. The teacher provides feedback on the development of the problem addressed in the laboratory practice in person or through the Moodle platform.
  • LínguaLanguage
    Português
  • TipoType
    Semestral
  • ECTS
    5
  • NaturezaNature
    Mandatory
  • EstágioInternship
    Não
  • AvaliaçãoEvaluation

    Avaliação curricular (contínua):

    A1. Exercícios resolvidos em aula (individual).

    A2. Trabalho prático (grupo).

    A3. Teste final teórico-prático (individual).

    A classificação final é calculada através da fórmula Classificação Final = A1*0,3+ A2*0,3+A3*0,4.

    Avaliação final ou em época de recurso/especial [A]:

    Hipótese 1:

    A1. Exercícios resolvidos na aula (individual). O estudante realizou os exercícios nos quais obtiveram avaliação positiva: mantém a nota que será considerada nestas épocas de avaliação.

    A2. Trabalho prático (grupo). O estudante participou no trabalho de grupo (avaliado com nota >=10) e obteve classificação positiva na componente individual: mantém a nota que será considerada nestas épocas de avaliação.

    A3. Teste teórico/prático (individual). O estudante realiza este Teste em qualquer das épocas em que se submeta a avaliação.

    A classificação final é calculada através da fórmula utilizada na avaliação curricular (contínua).

    Hipótese 2:

    O estudante não realizou os exercícios de aula ou realizando obteve classificação negativa e/ou não realizou o trabalho de grupo ou realizando obteve classificação negativa na componente de avaliação individual.

    Avaliação Final, Avaliação em Época de Recurso/Especial (A): O estudante realiza o exame teórico-prático (A=100%) e é aprovado se obtiver uma classificação igual ou superior a 9,5 valores em 20.