ISLA Santarém 17205
Web Technologies and Practices
-
ApresentaçãoPresentationThe UC enables students to learn about and explore web technologies used and valued in professional environments.
-
ProgramaProgramme1. Web Programming Concepts: Client Model (Browser). Server (Web Server). Client-side and Server-side Languages. 2. Web Design: Structure and Navigation. Design Concepts. Page Composition Elements. Page Composition. 3. Website Design and Planning: Analysis/Planning. Design. Implementation. Marketing. 4. Website Development: HTML Style Sheets. CSS. Document Formatting: basic formatting, tables, forms. Page Structure: dividers and sections. New HTML elements. 5. Website design programs. 6. Frameworks: Bootstrap. Foundation. W3.CSS. Others. 7. JavaScript: Programming model. Interactivity. JavaScript and Behaviors. Dialog windows. AJAX concept. jQuery. Frameworks. Persistent data. 8. SEO and accessibility: Concepts and techniques.
-
ObjectivosObjectivesObjectives: O1. Provide students with the knowledge that allows them to create static pages using a Web Design tool. O2. Describe the fundamentals of Web Design. O3. Present the main Web technologies. O4. Introduce HTML, CSS and Javascript (HTML5) technologies. Competences: C1. Plan and design websites. C2. Master and apply the principles of responsive design. C3. Create web pages integrating HMTL, style sheets – CSS, Javascript.
-
BibliografiaBibliographyCasabona, J. (2020). HTML and CSS Visual Quickstart Guide. PEARSON EDUCATION Duckett, J.(2022) PHP & MySQL: Server-side Web Development 1st Edition. Wiley Haverbeke, M. (2024). Eloquent Javascript, 3rd Edition: A Modern Introduction to Programming. No Starch Press Ranjan, A., Sinha, A., & Battewad, R. (2020). JavaScript for modern web development: building a web application using HTML, CSS, and JavaScript. BPB Publications. Scott, A. D., MacDonald, M., & Powers, S. (2021). JavaScript Cookbook: Programming the Web. O'Reilly Media.
-
MetodologiaMethodologyFace-to-face: 1. Presentation of content with practical examples. 2. Practical application through exercises and guided work to review content and consolidate knowledge. 3. Laboratory practice: based on the Problem-Based Learning (PBL) methodology, aiming to find a solution to a problem identified by students or proposed by the teacher. Autonomous: 4. Guided research and case studies proposed by the teacher. The teacher provides feedback on the project work in person or through the Moodle platform.
-
LínguaLanguagePortuguês
-
TipoTypeSemestral
-
ECTS6
-
NaturezaNatureMandatory
-
EstágioInternshipNão
-
AvaliaçãoEvaluation
Avaliação Curricular (contínua):
A1. Portfólio de exercícios realizados em sala de aula.
A2. Trabalho prático (grupo).
A3. Teste final teórico/prático (individual).
A classificação final é calculada através da fórmula Classificação Final = A1*0,2+A2*0,4+A3*0,4.
O estudante é aprovado se obtiver classificação igual ou superior a 9,5 valores.
Avaliação Final ou em Época de Recurso ou Época Especial (A):
Hipótese 1:
A1. Portfólio de trabalhos/exercícios de aula. O estudante realizou os exercícios e obteve classificação positiva: mantêm a nota que será considerada nestas épocas de avaliação.
A2. Projeto prático (grupo). O estudante participou no trabalho de grupo e obteve classificação positiva na componente individual: mantém a nota que será considerada nestas épocas de avaliação.
A3. Teste teórico/prático (individual). O estudante realiza este Teste em qualquer das épocas em que se submeta a avaliação.
A classificação final é calculada através da fórmula prevista na avaliação Curricular (contínua).
Hipótese 2:
O estudante não realizou trabalhos/exercícios de aula ou realizando obteve classificação negativa e/ou não participou no trabalho de grupo ou participando obteve classificação negativa na componente de avaliação individual.
Avaliação Final, Avaliação em Época de Recurso/Especial (A):
O estudante realiza o exame teórico-prático (A=100%) e é aprovado se obtiver uma classificação igual ou superior a 9,5 valores em 20.


